التخطي إلى المحتوى
الرئيس السيسي للمصريين: اطمئنوا وتفاءلوا باللي إحنا بنعمله

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رسالة طمأنة للمصريين قائلا: «اطمئنوا وتفاءلوا باللي إحنا بنعمله»

جاء ذلك خلال فعالية افتتاح المرحلة الأولى من المنطقة الصناعية بمنطقة الضبعة وبدء موسم الحصاد بمشروع مستقبل مصر للتنمية المستدامة.

وصرح الرئيس: «اللي إحنا بنعله مش بنيجي نقول هنعمله.. إحنا بنقول تعالوا نقعد وإحنا بنفتتحه وهو خلصان».

وأشار الرئيس السيسي إلى العمل على إنشاء سوق على مساحة 500 فدان غرب النيل، موضحا أن السوق كلّف مليارات الجنيهات.

وتابع: «الدول الكبيرة اللي بتعمل الكلام ده وتكون أسواقها بالمستوى ده مش بتعملها علشان هيّ غنية.. لأ.. لكن علشان تستفيد من كل ما لديها ولا تهدر شيئًا».

واستكمل: «كان فيه شِوَن مفتوحة في الأرض، والناس كانوا بيقولوا ده المتاح.. الصومعة تخليك تكسب أكتر من الشِون.. لكن إنت تعمل الصومعة إمته ومنين، فمش عندك ولا بتعمل وترمي القمح على الأرض والطير ياكله والقوارض تدخل فيه».

ولفت إلى أن الـ25% من القمح التي يتم إهدارها في الشونة يمكن للصومعة أن تغطي تكلفتها خلال أربع سنوات.

ويعتبر مشروع جهاز مستقبل مصر للتنمية المستدامة، أحد أكبر الكيانات في العالم في مجالات وأنشطة التنمية على صعيد مشروعات الزراعة والتصنيع الزراعي والاقتصاد البيئي والمشروعات التكاملية.

ويعد موقع المشروع، من أهم المزايا الاستراتيجية لتوافر الأيدي العاملة، بالإضافة إلى سهولة وصول مستلزمات الإنتاج كالأسمدة والمبيدات والبذور والمعدات وكذلك سهولة توصيل المنتجات النهائية إلى الأسواق الرئيسية وإلى موانئ التصدير البرية والجوية.

وطبقًا لخطة تطوير مشروع مستقبل مصر وحرصًا على التوسعات الاقتصادية التي من شأنها تحقيق النمو الاقتصادي والتنمية المستدامة، تم البدء في إنشاء منطقتين صناعيتين منها المنطقة الصناعية الأولى على مساحة 100 فدان.