موقع الشرقية نيوز موقع اخبارى شامل جميع الاخبار الحصرية.

كيف تحافظين على رطوبة بشرتك؟

تحافظ البشرة الرطبة على مظهر أفضل بكثير، عندما تحافظ على رطوبة بشرتك ، يمكنك المساعدة في تعويض العديد من المشكلات الشائعة مع البشرة الجافة.

تحدث البشرة الجافة  عندما لا تحتفظ البشرة بالرطوبة الكافية، يمكن أن يحدث هذا نتيجة الاستحمام المتكرر أو استخدام الصابون القاسي أو الشيخوخة أو بعض الحالات الطبية، وبالنسبة لأولئك الذين يعيشون في المناخات الباردة، يمكن أن تنبع من هواء الشتاء البارد والجاف، ومع ذلك، لا يتعين عليك قبول تقشر الجلد كنتيجة حتمية للشيخوخة أو المناخ ؛ هناك عدة طرق لعلاج البشرة الجافة.

المرطبات على رأس القائمة:

يقول الدكتور كينيث أرندت أستاذ الأمراض الجلدية في كلية الطب بجامعة هارفارد: “فكر في المرطبات على أنها تضع حاجزًا بين بشرتك والهواء البارد الجاف”. د. أرندت هو محرر هيئة التدريس في التقرير الصحي الخاص بكلية الطب بجامعة هارفارد حول العناية بالبشرة وإصلاحها.

نصائح لبشرة رطبة وصحية:

1- اشربي ماية كتير:

اسهل طريقة للحفاظ على بشرتك رطبة من جوه وبره هي انك تتأكدي من شرب ما لا يقل عن لترين لتلات لترات ماية كل يوم ، والماية مش بس مفيدة لبشرتك وهي عادة صحية لقلبك والكليتين .

2- كلي اكل صحي للحصول على بشرة نضرة:

في فئتين من الاطعمة اللي محتاجة الحصول على اكبر قدر منها ، اول فئة هي الاطعمة الغنية بالماية زي البطيخ, التوت, الخيار, الخوخ, البرقوق, الكرفس, الخس, الفلفل الرومي ، والفئة التانية هي الاطعمة اللي بتحتوي على نسبة عالية من الدهون الصحية زي الافوكادو, القرع, البطاطا, الاسماك الزيتية (التونة, الماكريل, السلمون, وغيرها), والجوز.

3- خدي شاور بارد:

للمساعدة على الاسترخاء أستخدام الشاور السخن ، ولكن ده مش مفيد لبشرتك ، لان الماية السخنة بتزيل الزيوت الطبيعية اللي بتحافظ على ترطيب بشرتك ونضارتها ، وده هيسبب جفاف البشرة ، عشان كده بننصحك انك تقللي درجة حرارة الشاور وتاخدي شاور بماية معتدلة دافية ، بغض النظر عن درجة حرارة الجو بره ، لكن الماية الفاترة او الباردة هتعمل لبشرتك خدمة كبيرة.

4- استخدمي غسول لطيف لبشرتك :

سواء كنتي بتستخدمي غسول البشرة او صابون ، اتأكدي من انه مصنوع من مكونات طبيعية ، ابعدي تماما عن الصابون المعطر واللي بيحتوي على رغوة كثيفة ، كمان اختيار الغسول المناسب مهم جدا يعني ماتشتريش اي غسول وخلاص ، اختاري غسول مناسب لاحتياجات بشرتك ، سواء كانت بشرتك جافة, دهنية, حساسة او معرضة لحب الشباب ، اتأكدي ان المنظف مناسب لنوع بشرتك.

5- احبسي الرطوبة جوه بشرتك:

استخدامات الكريمات التقيلة ببساطة للحفاظ على رطوبة بشرتك ، ولكن لازم تكوني عارفة المكونات الموجودة في كريماتك ، ومن افضل المكونات اللي لازم تدوري عليها في الكريم المرطب هي حمض الهيالورونيك يعتبر طريقة رائعة للحفاظ على الرطوبة جوه بشرتك ، لان المكون ده بيحتوي على ماية 1000 مرة من وزنه ، اتاكدي كمان ان كريمات الليل والنهار بتحتوي على المكونات اللي بتحبس الرطوبة في البشرة زي الفازلين, الشمع, شمع العسل, اللانولين.

التعليقات مغلقة.

كورة١١ - كأس العالم ٢٠٢٢